Brev:
Fjerne sen flaske?
2. april 2011
Alder:
10 mdr.
Fjerne sen flaske?
Hej Helen!
Så melder spörgsmålene sig igen.
Min datter fylder snart 10 måneder, er inde i et fantastisk "tigerspring", hvilket jo betyder, at moderen ikke får nogen nattesövn (man har snart lärt det :-)), denne her seperationsfase er vel ikke helt ovre, men hun varmer hurtigt op for "fremmede" (läs; andre end mor og far).
Hun kan nu gå selv med sin gåvogn og ta sig rundt ved at holde i möbler og vägge, hvilket er stort, da hun jo aldrig har kravlet).
Hun kan sige tre ord,- og forstår en del flere (a la hvor er og så peger hun på sin hånd, fod, billede, hund osv).
Hun kan oftest selv tage sine sutter, når hun ligger i sengen...
Altså sker der rigtigt meget lige nu, og jeg kan godt forstå, at der er meget at bearbejde om natten for den lille dame :-)
Jeg har for mig, at det er omkring 10 mdrs alderen, at man skal/kan fjerne den sene flaske? (Hvis ja,- hvordan? Bytter man bare flasken ud med en sut eller skärer man ned?)
Dagsrytmnen lige nu:
Vågner ml 7-730
7.30 morgenmad - gröd med moset frugt eller bär, halvt stykke bröd.
ca 9.45 mellemmåltid - a38/tykmälk + lidt bröd
hviler i ca ½- 1 time
11.30-12 frokost - varm mad - familiemad
13.30-14.00 - 240 ml erstatning
Hviler 1-1½-2 time alt efter längden på formiddagshvilet og aktiviteter
16 mellemmåltid - A38/tykmälk med havregryn, ½ bolle + lidt frugt
18.15 aftensmad - bröd med påläg (fisk, moset grönt, leverpostej osv), små finger-grönsager, og kartoffel+grönt som supplement.
19.30 - godnatgröd
19.50 240 ml erstatning --> Godnat
kl ca midnat (når hun kalder i det tidsrum) 150 ml erstatning.
Jeg er lidt bekymret for hendes tänder,- hun har bare to lige nu. Det föles ikke så godt, at de ska svömme rundt i söd erstatningsmälk hele natten.... Så det vil passe mig fint, at hun beholder eftermiddag og godnatflasken til hun er 1 år...
Og så lige et tillägsspörgsmål...: Nu er der jo ikke lang tid til hun fylder et år... Jeg er jo generelt ret så hysterisk med, hvad hun indtager, (hvad hun blir smurt med, ingen tv, ingen skråstol, ingen gåstol, ingen parfume,- ja... ingen sjov ;-) Det er jo förste barn!) meeen, hun dör vel ikke af at få et stykke rigtig lagkage på sin födselsdag.. vel?
Jeg har jo faktisk bestemt mig,- men det er jo rart at få bekräftet af en fagperson.... hmmm :-)
På forhånd tak :-)
/Camilla