Fjerne sen flaske?

2. april 2011

Alder:
10 mdr.

Fjerne sen flaske?

Hej Helen!

Så melder spörgsmålene sig igen.

Min datter fylder snart 10 måneder, er inde i et fantastisk "tigerspring", hvilket jo betyder, at moderen ikke får nogen nattesövn (man har snart lärt det :-)), denne her seperationsfase er vel ikke helt ovre, men hun varmer hurtigt op for "fremmede" (läs; andre end mor og far).

Hun kan nu gå selv med sin gåvogn og ta sig rundt ved at holde i möbler og vägge, hvilket er stort, da hun jo aldrig har kravlet).

Hun kan sige tre ord,- og forstår en del flere (a la hvor er og så peger hun på sin hånd, fod, billede, hund osv).
Hun kan oftest selv tage sine sutter, når hun ligger i sengen...

Altså sker der rigtigt meget lige nu, og jeg kan godt forstå, at der er meget at bearbejde om natten for den lille dame :-)

Jeg har for mig, at det er omkring 10 mdrs alderen, at man skal/kan fjerne den sene flaske? (Hvis ja,- hvordan? Bytter man bare flasken ud med en sut eller skärer man ned?)

Dagsrytmnen lige nu:

Vågner ml 7-730
7.30 morgenmad - gröd med moset frugt eller bär, halvt stykke bröd.
ca 9.45 mellemmåltid - a38/tykmälk + lidt bröd
hviler i ca ½- 1 time
11.30-12 frokost - varm mad - ...

Annonce

... familiemad
13.30-14.00 - 240 ml erstatning
Hviler 1-1½-2 time alt efter längden på formiddagshvilet og aktiviteter
16 mellemmåltid - A38/tykmälk med havregryn, ½ bolle + lidt frugt
18.15 aftensmad - bröd med påläg (fisk, moset grönt, leverpostej osv), små finger-grönsager, og kartoffel+grönt som supplement.
19.30 - godnatgröd
19.50 240 ml erstatning --> Godnat
kl ca midnat (når hun kalder i det tidsrum) 150 ml erstatning.

Jeg er lidt bekymret for hendes tänder,- hun har bare to lige nu. Det föles ikke så godt, at de ska svömme rundt i söd erstatningsmälk hele natten.... Så det vil passe mig fint, at hun beholder eftermiddag og godnatflasken til hun er 1 år...

Og så lige et tillägsspörgsmål...: Nu er der jo ikke lang tid til hun fylder et år... Jeg er jo generelt ret så hysterisk med, hvad hun indtager, (hvad hun blir smurt med, ingen tv, ingen skråstol, ingen gåstol, ingen parfume,- ja... ingen sjov ;-) Det er jo förste barn!) meeen, hun dör vel ikke af at få et stykke rigtig lagkage på sin födselsdag.. vel?
Jeg har jo faktisk bestemt mig,- men det er jo rart at få bekräftet af en fagperson.... hmmm :-)

På forhånd tak :-)

/Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin